fredag 24 september 2010

Vi lär som vi lever 2

Jag bestämde mig trots allt att fortsätta läsa Bodil Jönssons "Vi lär som vi lever". I boken skriver författaren om hur datorn, Internet och mobiltelefonen har förändrat förutsättningarna för lärande och om konsekvenserna som detta har för kunskapsutvecklingen. Dessa tre "nyheter" har medfört större ändringar i skolan än någon ny läroplan någonsin. I sin bok resonerar Jönsson bl a kring kunskap och information samt sk rulltrappekunskaper som bara rinner igenom oss. Hon menar också på att ”vi lär som vi lever” och menar att den teknologi som vi använder påverkar vårt lärande och sätt att leva på. Hon skriver också om hur lärarens roll har förändrats från att sitta inne med all kunskap och vara sändare med elever som mottagare till att eleven kan vara sökaren och läraren återkopplaren.

Jag hade lite svårt att skriva en inspirerande recension om denna bok eftersom den inte riktigt var den bok jag var ute efter just nu. Jag tycker dock att den var läsvärd och jag tror att det är viktigt för oss lärare att fundera vad denna nya teknik innebär för skolan. Visserligen känns det att jag själv vuxit upp med den nya tekniken, men den fanns inte med under min egen skolgång.

1 kommentar:

  1. Tack för en bra sammanfattning av bokens innehåll! Det är alltid spännande att läsa hur någon annan upplever en bok som man själv också nyligen läst.

    Det är verkligen så att olika facklitterära böcker tilltalar oss olika mycket, beroende på vad vi har för behov och intressen just när vi läser dem. Jag är väldigt intresserad av hur tekniken påverkar vårt lärande i skolan och i livet i stort. Informations- och kommunikationstekniken har kommit att påverka nästan all vår vakna tid. Och utvecklingen har gått snabbt. Jag känner att det har gjort mig mer kreativ och engagerad, men också att jag sitter mycket vid datorn istället för att umgås med familj och vänner och istället för att röra på mig. Jag kan också känna mig stressad att producera mera. Hela tiden. Möjligheterna är så stora och jag vill ta vara på dem!

    SvaraRadera