tisdag 21 september 2010

IKT och specialpedagogik

Jag har idag börjat med strimman IKT och Specialpedagogik. Jag är själv ganska så okunnig inom området, så det känns nyttigt att få läsa mer om detta. Jag jobbar själv inte med elever med funktionsnedsättning, men eftersom mina elever inte kan det svenska språket när de börjar hos mig, så kan de också ses ha ett slags "funktionshinder" tills de lärt sig svenska och många av hjälpmedel till t ex dyslektiker, såsom talsynteser o dyl är nyttiga även för dessa elever.

Jag kommer i alla fall tipsa mina kolleger om det jag läser här under kursen. Jag har redan påbörjat en länksamling i skolans lärplattform för specialpedagogerna.

På Handisams hemsida finns ett antal korta videor angående vardagen till personer med funktionsnedsättning. Dessa kan jag varmt rekommendera för att få en inblick hur det kan kännas i vardagen för dessa personer. Jag fastnade speciellt för denna film om en som söker ett jobb på ett företag där alla går i rullstol.
Mycket tänkvärt att problemet lösen med en hjälm. Det kanske är så vi löser våra elevers problem ibland?

Jag kommer att tänka på Kunskapsportalen i Angered här i Göteborg, som har ett IKT-center för elever med särskilda behov, men som nu används för alla elever i skolan. Kunskapsportalen är en studiehall med fler datorer med moderna program och pedagoger som hjälper elever med bl a läs-och skrivsvårigheter, såväl som invandrarelever som behöver stöd med svenska språket. Jag önskar alla skolor skulle kunna satsa på modern utrustning i detta område.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar