lördag 11 september 2010

Från wikis till mattefilmer


Jag har nu läst halva boken och är väldigt nöjd med den. Boken ger en massa praktiska tips på olika IKT-verktyg och projekt som gjorts i olika delar av Sverige. Boken består av 12 skolreportage. Exemplen kommer från vanliga skolor och exemplen känns praktiskt genomförbara och inspirerande. Jag har läst om saker som jag redan visste en del om, men också om saker jag inte visste så mycket om.

Jag hade nog redan hört om eTwinning förut, men har idag registrerat mig på sidan och söker nu samarbetsskolor. Tanken med eTwinning är att man ska samarbeta med en eller fler skolor utomlands och ha IKT som hjälpmedel i detta samarbete. Skolorna har alltså inga fysiska träffar annat än på nätet. eTwinning kommer sedan att hjälpa till med t ex webbresurser. Vi får se om det är någon därute som nappar på min idé...

5 kommentarer:

  1. hej!
    Det låter bra och spännande. Jag började idag att läsa boken "Nätbaserad utbildning". Det enda var möjligt att få på biblioteket... Jag skulle vilja läsa samma boken som du har börjat läsa litte senare. Jag kommer att undervisa i matte då jag vill gärna ha några tipser och ideer på IKT användning i matematik.

    SvaraRadera
  2. Spännande, rapportera gärna vidare sen om detta med e-twinning

    SvaraRadera
  3. Hej Mia!
    Jag heter Marianne Fagerby och har precis börjat första delen av kursen (LC100N). Har provat massar med Web 2.0-verktyg den här veckan och inser att möjligheterna är många - kanske alltför många. Börjar längta efter goda exempel på hur man gjort i praktiken för att integrera tekniken i undervisningen. Blev därför glad när jag såg ditt blogginlägg om boken "Från wikis till mattefilmer". Skriv gärna mer om denna!

    SvaraRadera
  4. Jag ska också testa eTwinning efter detta tips

    SvaraRadera
  5. Jag är också jättesugen på att läsa den boken! Den verkar vara så nära vår vardag med sina konkreta exempel! Kul att du gillade den, nu måste jag bara ha tag i den. Det blir till att köpa för den verkar svår att få tag i via bibliotek.

    SvaraRadera