tisdag 14 september 2010

Valkompasser på nätet

Jag vet väl ungefär vilka jag ska rösta på, men är fortfarande lite osäker och inte så insatt som jag kanske borde vara. Jag är finsk medborgare och får inte rösta i riksdagsvalet, men däremot får jag rösta i kommun och landsting.

Jag testade två olika valkompasser på nätet. Svts och Svenska Dagbladets. I Svts valkompass måste man själv välja ut tre olika partier man tror på och man svarar på 50 olika frågor och får sedan svar på vilket parti som är närmast och tips på vilka personer man kan rösta på.

Om man är osäker på vilket block man vill rösta på kan man göra Svenska Dagbladets test. Där kan man börja med att svara på några frågor och man får veta blocktillhörigheten. Sedan går man vidare och svarar på en del frågor och får veta vilket parti som passar bäst.

Kompasserna visade ungefär det resultat jag förväntade mig, så det känns att testet faktiskt hade koll. Just de två partierna som jag själv har velat mellan fick jag som svar. Nu är det bara att bestämma sig antar jag, det är ju fortfarande några dagar kvar!

3 kommentarer:

  1. Jag gillade också svt:s valkompass! Den kändes saklig och man kunde lära sig en hel del!
    Jag tror att man skulle kunna ha stor nytta av denna typ av material i skolan när man undervisar i SO och samhällskunskap.

    Jag tänkte också att det skulle vara intressant att forska kring hur dessa valkompasser påverkar oss. Det går ju till exempel inte att ge bakgrundsinformation och argument utan att vara lite färgad av sina egna åsikter. Och om dessa åsikter inte är tydliga utan bara kan skymta i ordval och hur trovärdiga argumenten framstår, då är det svårt för den som prövar valkompassen att upptäcka att han eller hon påverkas.

    SvaraRadera
  2. Jag kollade svts valkompass och valde inte ut partier utan hade med alla. Det är kul eftersom man får resultat genast (omedelbar återkoppling som vi nämnt tidigare) och resultatet blev föremål för mer diskussion för jag blev lite överraskad. Vi ska göra statistisk undersökning i matte b nästa vecka och då lägger vi upp frågorna kring temat att valet är avgjort. Valkompasserna ger förslag på vad man kan fråga om

    SvaraRadera
  3. Hej.
    Jag fick också rösta i kommun och landsting eftersom jag är estnisk medborgare. Jag kommer att titta på dem två valkompasser som du berätade om. Hoppas att det hjälper mig att göra något val... annars har jag inga kunskaper om svenska politik... bara lite gran har läst eller hört om olika politiker /partiet.

    SvaraRadera