onsdag 22 september 2010

IKT och läs- och skrivsvårigheter

Idag har jag gått igenom avsnittet om läs- och skrivinlärning. Jag inser att IKT och teknik kan vara till stor hjälp till personer som har dessa svårigheter. Det finns fler hjälpmedel man kan ha från olika datorprogram till Daisy-spelare och läspennor. Man ska inte behöva ha någon diagnos för att få hjälp i skolan, utan dessa hjälpmedel kan hjälpa även elever som t ex har nedsatt syn eller som inte behärskar det svenska språket. Det finns en mängd olika hjälpmedel man kan ha till hjälp. Jag ger några exempel här:

Med en Daisy-spelare kan en elev med läs- och skrivproblematik lyssna på en text i stället för att läsa den själv. Daisyspelare är dock ganska dyra, men om man har en mobil med Symbian, så kan det vara möjligt att ladda ner Daisy Mobile Player i mobilen. Detta går i alla fall med de flesta Nokia-modellerna.

Stava Rex är ett program som fungerar tillsammans med Word och den hjälper en att stava rätt. Den är mer avancerad än Words eget rättstavningsprogram. SpellRight hjälper en att stava rätt på engelska. Talsynteser gör att man kan få texten i olika dokument eller webben uppläst. Man kan också lätt ändra typsnitt i olika dokument till mera lättläst. Det finns också gratisprogram son läser upp en del webbsidor, t ex Talande webb. Jag tycker att alla dessa program borde ingå i skolans datorer, även om skolan är en ”vanlig” skola. Speciellt elever med invandrarbakgrund skulle bli behjälpta av dem och även andra som är osäkra på stavningen.

En mobiltelefon kan hjälpa dessa elever otroligt mycket och en mobil har de flesta ju redan. Man kan anteckna, fotografera lärarens anteckningar, skriva ned tider i kalendern, skriva påminnelser till sig själv, spela in ljud etc.

Är man så lyckligt lottad som lärare att man har tillgång till SmartBoard eller Mimio, så kan man hjälp dessa elever genom att spara anteckningarna man skriver på whiteboardtavlan på datorn och skriva ut dem eller skicka dem till eleverna efter lektionen.

Med hjälp av den webbaserade kognitionssimulatorn kan man testa hur det känns att delta i en lektion när man har någon typ av funktionshinder. Man lyssnar först på en lektion som innehåller diktamen och läsförståelse och väljer sedan ett funktionshinder och lyssnar på samma lektion. Det var otroligt jobbigt att vara med på lektionen med ADHD, man hörde alla möjliga ljud i klassrummet förutom det läraren sa och man skulle skriva diktamen. Det säger ju sig självt att det inte gick. Lika jobbigt var det att vara dyslektiker när man försökte läsa och skriva. Vi som inte har dessa funktionshinder har svårt att föreställa oss hur det är, men med hjälp av detta test så fick man kanske lite hum om hur det kan upplevas.

Jag testade också Mind Map-programmet Edraw som går att ladda ned gratis. Programmet liknar Word och är ganska så lätt att använda och det går att lätt göra snygga mind mappar. En del elever med dyslexi kan behöva ett mer visuellt sätt att anteckna och de kan få stöd för minnet med mind maps med text, bilder och symboler.

5 kommentarer:

  1. Tack för ett intressant inlägg! Inte förrän nu blev jag medveten om hur stor nytta jag skulle kunna ha av att gå igenom materialet om IKT och specialpedagogik. Normalt sett har jag inte elever med funktionshinder eller större inlärningssvårigheter, men det händer ju och även de elever som inte har särskilda behov och/eller svårigheter (och även jag själv) kan säkert ha nytta av en hel del av de verktyg som presenteras där.

    SvaraRadera
  2. Det var intressant att läsa om olika digitala lösningar för specielpedagogik. Jag har själv många elever på min skola som använder t ex Daisy. Det var intressant att läsa om talsynteser fast jag har dålig erfarenhet av talsynteser som läser ALLT på en webbsida. Det är ofta mycket information. Men jag får väl vänta tills jag kommer till det kursmomentet innan jag "hinner" kolla vidare på detta. Vi har dock ett nystartat datortek i vår stadsdel och de kommer nog kunna hjälpa...

    SvaraRadera
  3. Idag öppnade jag Word på min dator och upptäckte att den faktiskt hade både Stava Rex och SpellRight installerade. Antagligen har våra elevedatorer det också på skolan, utan att jag vetat om det. Nu gäller det att lära eleverna att använda dem.

    SvaraRadera
  4. hejsan, kanske du är intresserad av min avhandling om läs- och skrivundervisning?

    http://www.skolporten.com/art.aspx?id=Whhcz

    SvaraRadera
  5. I use creately an online diagramming and collaboration software to create diagrams. I saw edraw here in the post, and I wanted to suggest this diagram tool as well.

    SvaraRadera