onsdag 29 december 2010

Gratis Officepaket direkt i Hotmail




Fick mejl från Microsoft idag om att de lanserar gratis Officepaket direkt i Hotmail. Blev glad för detta, för jag har känt behovet av gratis ordbehandlingsprogram på skolan. Eleverna har ju oftast inte råd att köpa dyra program och det händer att de skriver sina läxor direkt i mejlet eller i Wordpad, vilket inte är så bra. Google har ju redan länge haft mer gratisgrejer än Microsoft, men nu verkar de haka på.

Jag har nu testat testat Word i Hotmail. Det öppnar sig lätt i webbbläsaren och ser ungefär ut som Word brukar göra. Man kan spara sina dokument i Microsofts Skydrive, som man får tillgång till via Hotmail. Jag tror jag har 2GB att spara på, vilket inte är så dumt. Man kan också öppna dokumentet direkt i Word om man har det installerat på sin dator. Jag fick först meddelandet att mitt Word var för gammalt men sedan gick det ändå att öppna. Man kan också dela dokument med andra i stil med Google Docs. Man kan naturligtvis också mejla dokument och dela dem på Facebook, enligt Microsoft.

Power Point och Excel ska också fungera på samma sätt, men dem har jag inte hunnit testa. Allt som allt tycker jag att det här är en bra grej :)

2 kommentarer:

  1. Det låter intressant! Finns det bara i hotmail?

    SvaraRadera
  2. Officepaketet ingår i Hotmail och man kommer åt när man skaffat ett Microsoft Live-konto.

    SvaraRadera