söndag 5 december 2010

Studera på distans

Nu har jag lämnat in min valfria strimma. Jag ändrade på uppgiften lite grann för att den bättre skulle passa mig och mina elever som läser svenska som andraspråk. Jag låtsas vara utomlands en vecka och eleverna får arbeta hemifrån med en dator.

När jag väl började göra uppgiften, insåg jag att det inte alls var så svårt att planera undervisningen på distans. I och med att vi använder lärplattformen ganska så flitigt som det är, är det mycket av materialet som redan är digitalt. Jag delar inte ut så mycket papper längre som jag gjorde förut. Bra för miljön och billigare förstås!

Med hjälp av en lärplattform (eller en annan webbsida t ex en wiki) kan man planera undervisningen med hjälp av olika inlämningsuppgifter, länkar, videor och tester. Detta är ju lättast med en lärplattform pga inlämningsfuntionerna, men det går säkert bra att lämna in per mail också.

Jag önskar att jag kunde testa min distansvecka på riktigt, kanske något jag ska prata med min chef om? Det vore inte alls dumt att vara nån annanstans i värmen en vecka just nu... :)

1 kommentar:

  1. På Österlen har vi haft många insnöade elever den sista veckan. Då skulle ett upplägg som ditt kunna fylla ett viktigt behov.

    SvaraRadera