onsdag 15 december 2010

Creative Commons










Creative Commons-licenserna är ett utmärkt sätt att kunna dela med sig. Med hjälp av dessa enkla symboler kan man själv bestämma exakt till vad och hur ens verk (bilder, video, ljud, texter osv) kan användas till. När man sedan använder andras verk måste man respektera villkor för användningen. I alla licenserna ingår att man måste ange upphovsmannen. Beroende på vilka licenser upphovsmannen har valt till sitt verk, kan man göra mycket mer, som t ex redigera och t o m använda det kommersiellt.

Nästa bild kommer från Skolverket


Skolverkets guide för lärare hittar man här:

Jag är visserligen ingen fotograf, men har idag gått igenom mina foton på Flickr och ändrat på licenserna. Jag såg att bilderna hade fått "All rights reserved" automatiskt, så jag ändrade de flesta bilderna till licensen "Attribution", erkännande. Det är den minst stränga licensen och innebär att alla får använda mina bilder precis som de vill, det enda är att de måste uppge att det är jag som tagit originalbilden.




1 kommentar:

  1. Creative Commons är en enkel och lättbegriplig lösning på ett praktiskt problem! :-)

    SvaraRadera