söndag 24 oktober 2010

Världen som spelplan

Jag bestämde mig att läsa boken eller studien "Världen som spelplan" som är skriven av Jonas Linderoth och spelbibliotekarie/ forskningsassistent Camilla Olsson på institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande vid Göteborgs universitet.

För tre år sedan gjordes en liknande studie av Jonas Linderoth och Ulrika Bennerstedt "Att leva i World of Warcraft". Studien försökte förklara varför så många fastnar i WoW och problematiken och konsekvenserna med spelandet. Nu har onlinespelandet blivit mer rumsrent och studien som gjorts nu handlar mer om de positiva effekter spelandet kan ha. Den handlar om gränsöverskridande möten i onlinespel. Ålder och nationalitet är inte viktiga när man spelar onlinespel. Det är inte helt ovanligt att en t ex en svensk vuxen kvinna spelar med en tonåring från Syrien. I dessa spel är inte det viktigt, utan hur skicklig du är som spelare. Dessa spel spelas ofta i guild, alltså olika grupper, som spelar tillsammans. Då är det viktigaste att spelarna spelar ungefär lika bra, inte varifrån de kommer eller hur gamla de är eller vad de sysslar med IRL. Ofta lär spelarna känna varandra väl när de spelar tillsammans i långa perioder. Ofta möts de IRL och inte helt ovanligt att det kan t o m uppstå kärleksrelationer mellan spelarna. Ofta är spelarna i samma guild från flera olika länder och kan lära sig mycket av varandras kulturer och tankesätt.

Jag har väl själv tyckt att onlinespelandet kan vara väldigt asocialt. Jag har en bror som spelar WoW dagligen och har tyckt att det inte är så bra. Men nu efter att ha läst studien och pratat med honom om WoW, förstår jag att han faktiskt har hur många kontakter som helst online med olika spelare överallt i världen.

Jag rekommenderar alla som har kontakter med ungdomar eller vuxna som spelar att läsa boken. Eller om du inte vet så mycket on onlinespel men är nyfiken. Boken är lättläst och intressant och det bästa är att den kan laddas ned eller beställas gratis på Mediarådets hemsida.

2 kommentarer:

  1. Den största nackdelen med spelandet är väl att det tar så mycket tid? Tid som skulle ha behövts för att göra läxor och umgås med familjen och skapa vänskaper som inte tar slut med spelandet ... Jag skulle varken vilja att min man eller mina barn blev uppslukade av spelets magi ...

    SvaraRadera
  2. Nej, inte jag heller, men jag tycker det är bra att se att de som nu är uppslukade av spelen, faktiskt umgås med andra och t o m lär sig vissa färdigheter genom dessa spel, att det kanske ändå inte är helt "kört" för dem... ett bra exempel är engelskan som de som spelar spel brukar bli riktigt bra på.

    SvaraRadera