tisdag 19 oktober 2010

Om gratisprogram

Jag har under veckan stött på en mängd olika problem med mitt Officepaket på min jobbdator. Jag fick olika felmeddelanden från både PowerPoint och Excel och Word. Eftersom IT-teknikern inte var där denna veckan, resulterade detta till att jag avinstallerade hela paketet och blev naturligtvis av med felmeddelanden, men blev även utan textbehandlingsprogram.

Nu fick jag en chans att äntligen prova Open Office. Det är ett program som jag brukar rekommendera mina elever att skaffa, för jag upptäckte häromdan att fler elever inte gjorde sin hemuppgift på datorn, för de inte hade just Microsoft Office. En del skrev för hand, fast de hade dator hemma och andra använde Word Pad.

Open Office är helt gratis och kan användas i alla möjliga sammanhang. Den har motsvarigheten till Word, Excel och Power Point. Man kan spara sina textdokument även i .doc-format, så man kan öppna dem med Microsoft Office. Programmet har en egen PDF-konverterare, så man behöver inte ladda ned det extra. Jag tycker att det här programmet är något man kan rekommendera, jag tycker gratis är bra!

Jag har också testat olika gratisprogram för fotoredigering, som GIMP och den nätbaserade Photoshop express. Personligen gillar jag Photoshop Express, för man har allt online och det är lätt att arbeta på olika datorer eftersom bilderna sparas även på nätet.

Finns det några nackdelar med att använda sig av gratisprogram? Någon som stött på problem med dessa?

2 kommentarer:

  1. En nackdel skulle väl vara att att man måste vara uppkopplad? Det är ju inte alltid man har tillgång till ett snabbt nätverk och då kan det vara bra att kunna skriva ändå, men oftast behöver man ändå annat material på nätet, så man behöver ändå vara uppkopplad, så jag vet inte om argumentet är så tungt ... ;-)

    Det var några månader sedan jag använde Open Office nu, men mitt intryck är att det inte funkade lika bra som till exempel Word på datorn. Det var inte lika snabbt och hade inte riktigt lika bra funktioner. Jag använder Google Dokuments en hel del och det är väl sådär att skriva i, men det har fördelen att materialet är lätt att sprida och även att samarbeta i.

    Jag håller med dig om att gratis (i alla fall för eleverna) passar bra i skolans värld. Det är mer jämlikt. Men ibland innebär gratis en massa reklam och det är mindre positivt ...
    Vänliga hälsningar
    Charlotta

    SvaraRadera
  2. Jag har använt alla möjliga gratisprogram, både OpenOffice, GoogleDocs, Picasa och Picnik... Jag har inte upplevt några nackdelar än, och jag tror på Googles motto "don't be evil".

    Samtidigt måste man vara medveten att allt du gör på nätet, GoogleDocs t.ex., läses av ett program som ska dokumentera dina vanor och sedan rikta en bra annons till dig. Men man vet väl aldrig hur Google's nästa ägare kommer att göra med informationen.

    SvaraRadera