onsdag 3 november 2010

Att låna e-böcker och e-ljudböcker




Läste på Olcas blogg idag angående att hon brukar låna e-böcker på elib.se. Jag hade faktiskt ingen aning om att vanliga bibliotek lånar ut e-böcker och ljudböcker (gratis), men man lär sig så länge man lever eller hur?

Nu har jag i alla fall testat både att låna en e-bok och en e-ljudbok. Jag lånade samma bok i båda formaten så jag kunde både lyssna och titta på texten samtidigt. För att lyssna på en e-ljudbok behöver man inget programvara utan man kan lyssna direkt i webbläsaren. För att kunna läsa en e-bok behövs däremot ett program, MobiPocket Reader, som kan laddas ned gratis. Att låna var mycket smidigt, man behöver bara ange sitt lånekortsnummer och för e-böcker även PID-koden på sin läsare. Det ska också gå att läsa böcker på en del Smartphones, t ex fler Nokias och Sony Eriksson-telefoner. Konstigt nog fungerar dessa inte (än i alla fall) på iPhone eller iPad.

Jag tycker detta är något man kan använda sig av på skolan med eleverna. Man kan lyssna på en bok, och om man vill, även läsa boken samtidigt. Jag hittade t o m lättlästa böcker i sortimentet. Jag personligen är inte så förtjust i att läsa böcker på skärmen, för jag tycker det är jobbigt för ögonen, men att bara lyssna och blunda däremot är toppen!

2 kommentarer:

  1. Jag håller med om att datorn lämpar sig bäst för talböcker eller uppslagsböcker, inte för långa sammanhängande texter. :-)

    SvaraRadera
  2. jag har också svårt att läsa på skärmen, men inte för att ögonen blir trötta... Mitt problem är ett slags ADHD som jag får i datorernas informationsbrus. Jag kan inte koncentrera mig på längre texter, gränsen går vid 300 ord. Sedan får jag en idé och bara måste googla på något, sedan följer jag en annan länk...
    Alltså ingen läsupplevelse :(

    SvaraRadera