tisdag 9 november 2010

Podcasting

Nu har jag äntligen testat podcasting ”på riktigt”. Jag går en annan kurs som heter Tillämpad IT i skolan vid Umeå Universitet parallellt med denna och där fick vi i uppgift att podcasta på tre olika sätt och prenumerera på dessa podcasts. Jag tycker det är ganska kul egentligen med podcasting, det är en kul idé där man kan göra egna ljudintagningar/radioprogram med väldigt enkla medel. Man behöver ju bara en mikrofon och ett gratisprogram som t ex Audacity och då är det bara att köra igång. Sedan kan man lätt prenumerera på olika podcasts med t ex iTunes. Jag tror det värsta med egna podcasts är att gilla sin egen röst. Jag tycker fortfarande att det är hemskt att lyssna på mig själv, men det kanske är något man bara måste komma över :)

Jag testade podcasta två olika filer först på Umeå Universitetets s k Scam Portfolio, där varje student har en egen e-portfolio. Det var relativt lätt att ladda upp filerna och göra dem prenumererbara på iTunes.

Andra sättet var med hjälp av WordPress och detta var lite krångligare. WordPress är ett bloggverktyg, som man laddar ned ”zippat” och man måste installera programmet på en server innan det fungerar. Jag installerade det på Umeå Universitets server. För att kunna ta dit filer var man också tvungen att ladda ned ett FTP-program (FileZilla) för att få över filerna till servern från min dator. För att sedan kunna podcasta med bloggen var man tvungen att ha insticksprogrammet PowerPress också. Allt detta var minst sagt krångligt, men jag tror jag lärde mig en massa på vägen. Det kändes lite som att gå tillbaks i tiden med alla dessa krångliga installationer. Nuförtiden går det mesta ju genom att dubbelklicka på webben. men jag tror jag lärde mig en massa och när allt var klart så lyckades jag t o m prenumerera på mina podsändningar från WordPress.


Det tredje alternativet var enklast och mest användbar med tanke på att användas med eleverna. På PodOmatic kan man gratis skapa ett konto och det är bara att ladda upp ljud eller video som man vill podcasta. Det är sedan mycket enkelt att prenumerera på dessa i iTunes.


Om någon skulle vilja kolla hur det ser ut på min testblogg på Wordpress och PodOmatic så så kan så är det bara att klicka på länkarna: Svedjan på WordPress och Svedjan på PodOmatic.


4 kommentarer:

  1. Det finns två typer av Wordpress en där man måste ha ett eget webbhotell (mer avancerat och lyxigt, och det som du använde) och som är helt webbaserat (som är det enda jag prövat). Så Worpress kan vara ungefär lika lätt att använda som Blogger.

    Tack för tipset om Podomatic. Det verkar jättebra. Finns det fördelar att använda det istället för Youtube? Annars är ju de flesta elever redan bekanta med det Youtube (vilket underlättar: man bygger vidare på och fördjupar de kunskaper som de redan har). En sak som jag tror kan vara en skillnad är att Podomatic kan hantera både ljudfiler och filmfiler, det kan väl inte Youtube? Det verkar lätt att bädda in även Podomatic (såväl ljud som film?) i sina blogginlägg eller? Snyggt att man har knappar för om man vill prenumerera på en kanal redan på din sida. Det verkar väldigt användarvänligt!

    Vänliga hälsningar
    Charlotta

    SvaraRadera
  2. Jag antar att vi testade just den lyxigare varianten för att vi skulle kunna podcasta. Annars verkar det ju betydligt enklare med den webbaserade bloggen.

    Fördelarna med PodOmatic är väl att man kan lätt prenumerera dem på t ex iTunes. Man kan ju prenumerera Youtube också, men är osäker på om den funkar ihop med iTunes?

    Det gick att bädda in film från PodOmatic här i bloggen, men det var lite krångligare än från Youtube, tycker jag. Det verkar som de flesta tjänsterna idag funkar bäst ihop med Facebook, också PodOmatic. Även ljudfilen gick att bädda in, det kom med en liten spelare på sidan. :)

    SvaraRadera
  3. Tack för svaret! Jag har redan blivit en av Podomatics nya kontohavare - det ska bli kul att testa för det verkar lovande! :-)

    SvaraRadera
  4. Vad kul! Då ser jag framemot att prenumerera på din poddradio ;)

    SvaraRadera