onsdag 3 november 2010

Internetsökning och källkritik


När jag började söka information för länge länge sedan så använde jag alltid AltaVista. Den finns visserligen kvar och fungerar (har kollat idag) men den används nog inte så flitigt längre. Det är Google som gäller, det säger ju redan det nya verbet googla. Jag kan inte längre tänka mig ett liv utan Google. Hur fick man svar på alla frågorna förut? När man inte hade Google, Internet, dator eller mobil till hands överallt? Jag minns inte. Då grubblade man väl på saker och ting länge innan man fick svar. Nu finns ju allt där, det är bara att ”googla” fram det.

Men man kan inte tro på allt man kan läsa på Internet, det vet ju de flesta i alla fall. När jag diskuterade detta med mina elever (nyanlända invandrare) så trodde de verkligen att allt som står skrivet på Internet är sant. Det är ju skrivet! När jag sedan gick vidare och frågade vem som skriver och vem som kollar allt som skrivs, så trodde de fortfarande att det var någon som kollade allt. Efter en lång diskussion kom vi tillsammans fram till att inte allt behöver vara sant, men det var inte lätt att övertyga dem! Jag förklarade hur t ex Wikipedia fungerar. Jag tycker Wikipedia är toppen, men visst måste man vara källkritisk när man hittar information där. För att inte tala om fejkade webbsidor som www.whitehouse.net. Där hittar man de konstigaste sakerna och tror man att allt som står på nätet är sant, så kan det ju bli konstigt!? Eller sidan www.levandehistoria.com? En grupp lärare har skapat sidan www.allaboutexplorers.com för att sidan ska kunna användas för diskussion om källkritik. Där finns påhittad information om de olika upptäcktsresande. Visst vore det pinsamt att som elev ha citerat just den sidan?

Det är också viktigt att påpeka i vilken ordning resultaten kommer i Google, att de första träffarna inte alls behöver vara de mest relevanta, utan det är helt andra saker som avgör. Viktigt är också att de lär sig att använda rätt sökord. Inte sällan skriver mina elever hela frågor och meningar i sökraden. Man behöver också förklara noga vad en sökmotor gör. Förra året var det fler elever som angav Google som källa i sina arbeten, då insåg jag att de inte alls hade förstått vad Google egentligen gjorde. Men man lär sig av sina misstag och jag hoppas att min undervisning om källkritik i år blir lite bättre :)

Apropå sökning på Google så är Google duktig på att gissa vad man menar om man råkar stava fel, vilket är ju jättebra för t ex mina elever som ofta stavar fel. Häromdagen letade jag efter en bra finsk film på Google och skrev "bra finsk film" i sökrutan... och gissa vilket svar Google gav mig??? "Menade du bra FRANSK film?"

2 kommentarer:

  1. Hehe ... har Google fördomar?!
    ;-)

    Vilket trevligt och intressant inlägg! Tack så mycket!

    SvaraRadera
  2. Älskade http://www.allaboutexplorers.com/ , tack för tipset!

    SvaraRadera