måndag 22 mars 2010

DIGG event

Idag hade vi en DIGG event för Göteborgs gymnasielärare. Där visade olika lärare hur de arbetar med IKT på sina skolor och ämnen. Det var intressant att få se hur de andra jobbar. Jag valde mest att lyssna på hur lärplattformen Hjärntorget (Ping Pong) används. Eftersom jag är den enda på min enhet som försöker jobba med Hjärntorget, är det kul att få inspiration av andra.

Jag fick också lyssna på en föreläsning av Stig Roland Rask. Han har arbetat med IT-frågor i Sverige i över 10 år och är nog ganska så känd inom IT-världen. Han pratade om unga nätkulturer och hur pressen ofta bara tar upp negativa sakerna om de ungas nätkulturer t ex när man pratat om Lunarstorm, så har man oftast bara tagit upp det negativa. Man talar sällan om det positiva med dessa sajter. Jag rekommenderar varmt hans bok "När det gamla möter det nya" som jag läste för någon månad sedan.

1 kommentar:

  1. Precis så känner jag också... Att det är så mycket fokus på det negativa. Trist! www.iktfrida.blogspot.com

    SvaraRadera