tisdag 16 mars 2010

Startat projektet!

Igår började mina elever med det nya skrivprojektet som jag tänker skriva mitt projektarbete om. Jag har skapat en wiki för klassen, där eleverna har tillgång till. Jag har valt att ha en "hemlig" wiki, alltså kommer den inte synas för alla, utan bara för mig och mina elever. Detta kanske för att ingen ska behöva tänka på att någon läser texterna annat än jag och klasskompisarna. Mina elever skriver ju inte heller så bra, eftersom de är nyanlända i Sverige. Jag använder sidan Wikispaces för min wiki. Där kan man som lärare få lite extra funktioner gratis, t ex kan man skapa användarnamn och lösen själv till sina elever. Detta är ett stort plus, med tanke på att då kan de inte glömma sina lösen eftersom jag själv har dem.

Idén för projektet är att det handlar om ett hyreshus, där eleverna bor och skapar en hyresgäst som bor i huset och skriver sju olika texter om denna person. De ska fritt få fantisera och inte berätta om sig själva som de är så vana vid. Jag som lärare bestämmer vilka texter som ska skrivas, de har anknytning till kursens innehåll naturligtvis. De kan lägga till bilder, länkar, Vokis och annat innehåll från Internet till sina texter.

Jag är väldigt nöjd med Wikispaces som program, eleverna lärde sig snabbt att använda det, det är ganska enkelt att redigera texter där. Jag kommer att rätta texterna sedan och då kan eleverna med hjälp av historiken se vad jag ändrat. Pedagogiskt och bra :) Vi får se om det fortsätter lika bra när nyhetens behag tagit slut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar