onsdag 7 april 2010

Mer om Wikis

Efter att ha startat mitt projektarbete på Wikispaces.com har jag kommit på flera sätt att använda sig av Wikis i klassrummet/skolan. En wiki är ett mycket bra och lätt sätt att skapa egna webbsidor. Fördelen är att man kan bjuda in fler som kan redigera, eller också låta alla besökare kunna redigera såsom Wikipedia gör. Men att man kan vara ett antal personer som kan redigera kan vara jättebra för olika typer av projekt.

Jag har startat ett mindre projekt med en länksamling till digitala lärresurser på nätet. Jag arbetar på IVIK och vi har en egen kursplan och kurser på olika nivåer. Jag försöker hitta bra länkar till dessa kursplaner och till ämnet svenska i allmänhet. Det är som sagt enkelt och jag kan bjuda in fler av mina kolleger, om de har lust att hjälpa till. Sidan är öppen för alla, men vanliga besökare får inte redigera.

Ett likadant, fast mycket större arbete har IKT-pedagogen Barbro Hallberg startat. Den utgår från grundskolans kursplaner och syftet är att samla in digitala lärresurser kopplade till dessa kursplaner. Om du arbetar på grundskolan, ta gärna en titt på http://digitalalarresurser.wikispaces.com/

1 kommentar:

  1. Vilken bra grej med en digital lärarresurs sida. Jobbar själv med yngre elever ( F-5 ) och har funderat lite på om vi kan använda Wikipedia , men det känns lite väl avancerat än. Men att göra en sida tillsammans med kollegorna var en kanon bra idé.
    hälsningar Erika

    SvaraRadera