tisdag 20 april 2010

Om datoranvändningen och källkritik i skolan

Enligt Skolverkets undersökning använder över 90% av eleverna i årskurs 7-9 och gymnasiet sällan eller aldrig datorer på lektioner i matematik. Även på lektioner i naturkunskap och teknik, men också i engelska är datoranvändning relativt ovanligt enligt undersökningen.

Jag blir förvånad av att det är relativt ovanligt att använda datorn i engelska. Som språklärare kan jag se hur världen har kommit närmare med hjälp av just datorn och Internet och hur mycket lättare det är att samarbeta med elever som har engelska som modersmål. Det är lätt att ta reda på fakta om olika länder på olika språk, se bilder, kartor och videor om respektive länder, helt gratis!! Man kan ta kontakt med elever som har engelska som modersmål och mejla eller chatta med varandra. Olika sociala verktyg som t ex wikis gör det mögligt att lätt samarbeta över landsgränser. Ändå så änvands inte dessa fantastiska resurser och nya möjligheter i våra skolor.

Datorerna används oftast i ämnena svenska och samhällskunskap. Omkring 30% av gymnasieeleverna använder ofta dator på dessa lektioner, medan närmare 40% gör det sällan eller aldrig.

Nästan 80% av eleverna i årskurs 7-9 och nästan 90% av gymnasieeleverna säger att de har fått lära sig om källkritik i skolan. I årskurs 7-9 anger nästan 80% elever att de har fått lära sig i skolan att vara försiktiga med vad de skriver eller publicerar om sig själva och att använda Internet på ett schyst sätt. Samtidigt finns det elever som uppger att de inte har fått lära sig om detta i skolan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar