tisdag 20 april 2010

Att skriva sig till läsning

Jag har läst Arne Tragetons bok "Att skriva sig till läsning". Boken handlar om ett treårigt forskningsprojekt där elever i 14 klasser från olika nordiska länder deltog. Tragetons idé bygger på att vända på läs- och skrivinlärning till skriv- och läsinlärning. 30-års forskning säger att det är lättare att lära sig skriva än läsa, men ändå börjar man med läsningen eftersom det är svårt för små barn att forma bokstäver för hand. Enligt Tragetons metod slopar man ABC-böckerna och pennan och det första året skriver man med hjälp av datorn. Först används datorn mer som en leksak, eleverna "spelar piano" med tangentbordet, men så småningom kommer de att börja skriva. Barnen ska arbeta två och två vid datorerna och kommunicera med varandra. De lär i sin egen takt och på sin egen nivå. Så småningom börjar de skriva texter som de skriver ut och ritar bilder till. De skapar egna berättelser i stället för att läsa färdiga böcker. Först andra året börjar de skriva med pennan. Resultatet av projektet var bättre innehåll i texterna, längre texter och snyggare handstil.

Metoden har testats på flera skolor i Sverige med bra resultat, se t ex Kungsgårdens skola i Sandviken.

Mer information:
Tragetons norska hemsida
Artikel i DiU

3 kommentarer:

  1. Har också läst Trageton och tycker detta verkar otroligt intressant. En "gammal" klasskamrat från lärarhög jobbar på detta vis och hon är eld och lågor. Om allt går som vi har tänkt det kommer vi starta upp en klass på min skola som ska testa att jobba liknande Tragetons-metod till hösten.Hoppas att det går igenom för jag tror att det kan verkligen sätta fart på vår IKT-användning på skolan.

    SvaraRadera
  2. Hej! Varför kom du inte och sa hej på diggdagen, jag följer ju din blogg! Det hade varit trevligt att träffas. Jag använder Hjärntorget jättemycket, ungefär upplagt som jag sett på den här kursen. Hoppas vi kan ses någon gång igen i något sammanhang!

    SvaraRadera
  3. Till Torun: Javisst skulle jag gjort det, men det blev inte av, det var så tight mellan föreläsningarna.. Men jag var faktiskt där och lyssnade på ert projekt i Angered, tyckte det var intressant och kreativt. Speciellt kreativt att få in matten i allt :) Det kommer säkert fler tillfällen, vi jobbar ju under samma organisation! Jag jobbar också med Hjärntorget, men är ganska så ensam om det på min enhet än så länge. Nu kommer ju även grundskolorna ha tillgång till Hjärntorget, så det blir bara större och större!

    SvaraRadera