söndag 4 oktober 2009

Lärplattformar

Jag har själv använt mig av PingPong och Fronter. Lärplattformar är utmärkta och nödvändiga när man studerar på distans. Jag har läst spanska med hjälp av Fronter. PingPong / Bilda använder vi i Göteborgs gymnasieskolor mer eller mindre flitigt. På min skola försöker vi i personalen börja använda den flitigare genom att lägga ut viktig information och dokument där. Även diskussionsforum har börjat användas. Eleverna får konton automatiskt, men hittills har ingen av våra lärare använt PingPong med eleverna. Det har varit strul med att eleverna utan de 4 sista siffrorna inte har kunnat få konton, vilken nu har fixats så att det går. Jag ser det som min uppgift att börja införa PingPong i mitt arbete. Jag kan ju se fördelarna med att lägga ut material, dokument och PPT-presentationer på PingPong, så eleverna kan ladda ner dem. Även test och utvärderingar går att göra där. Eleverna kan pimma mig sina frågor och om någon missar lektionen, så kan det mesta läggas ut där också. Med hjälp av Mimio kan jag ju kopiera allt jag skriver på tavlan och lägga ut för dem som missar genomgången.
Detta kanske inte är så stora saker, men eftersom jag är den första hos oss att prova detta, så tror jag det är viktigt. Detta kanske skulle kunna bli mitt projektarbete, att implementera PingPong i vår verksamhet?

1 kommentar:

  1. Just nu skulle jag inte klara mig utan Bilda (Ping pong). Jobbar med en stor kurs som innebär en massa logistik och hantering av studenter i många gruppkonstellationer. Det är helt fantastiskt att kunna mejla eller pimma hela grupper på en gång, utan att behöva jaga e-postadresser. Dessutom älskar jag anslagstavlan. Jag lägger ut informationen där - och då vet jag att den är tillgänglig för alla! Fungerar utmärkt. Önskar bara att fler lärare skulle förstå nyttan med Bilda!

    SvaraRadera