lördag 3 oktober 2009

Baby steps...

Tja, i väntar på att elevdatorerna ska bli färdiga kan man ju inte göra så mycket med eleverna vad gäller IKT. Just nu har eleverna på min skola inte tillgång till några datorer. Lärarna har däremot fått var sin "DIGG-dator", en bärbar HP, som faktiskt verkar rätt så bra.

Projektorerna har inte heller kommit än, men vi har två bärbara, så något kan man ju ändå använda i undervisningen. Jag har för inte så länge sedan upptäckt Av-centralens Strömmande media (www.sli.se) där man kan se filmer direkt på nätet, i stället för att behöva beställa material. Detta tycker jag är fantastiskt bra. Det blir mycket lättare att vara spontan om man nu t ex skulle vilja se en film om ryggradsdjur eller vad som helt, så finns den där direkt.

Det känns att vår lilla skola ligger väldigt efter i IKT-användandet och jag hoppas att själv börja bli duktigare på att använda IKT som hjälpmedel och därigenom inspirera mina kolleger... Baby steps, men bättre än inget!! ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar