tisdag 6 oktober 2009

Interaktiva tavlor

Jag fick chansen att delta i den årliga BETT-mässan i London januari i år (www.bettshow.com). Där presenterades flera olika sorters interaktiva tavlor. Jag blev inspirerad, mest av Smartboarden, men när man väl kom tillbaka till skolan så möttes man av verkligheten. Dessa Smartboard kostar helt enkelt för mycket. I stället satsade vi på Mimio (samma typ som eBeam), en interaktiv tavla som man klistrar fast på en vanlig whiteboard. Den kan användas tillsammans med en projektor eller utan, då den kopierar allt man skriver.
Jag har testat Mimion med mina elever och tyckt att den har varit bra. Problemet hos oss är att vi inte har fasta projektorer i taket. Mimio kräver helst att projektorn sitter i taket, annars skuggar man bilden och står i vägen själv. Men det gick hyfsat ändå. När jag hade en "traditionell" grammatikgenomgång på tavlan och någon elev inte var där, kunde jag spara allt med Mimion och skriva ut anteckningarna sedan eller spara och skicka vidare dem som en PDF-fil.
När man använder Mimion tillsammans med projektorn, så fungerar den ungefär son en Smartboard. Skillnaden är att man med Smatrboard kan använda sina fingrar när man skriver, medan man med Mimio måste använda vissa pennor. Jag kan de fördelarna med smartboarden speciellt med yngre barn.
Jag tyckte att det var kul att kunna kopiera anteckningarna och när man hade projektorn inkopplad blev det ju väldigt pedagogiskt när man kunde styra dataskärmen på tavlan. Man får mer kontakt med eleverna när man inte sitter vid datorn. Nackdelen med Mimion jämfört med Smartboard är att programvaran verkar sämre. Allt som var inlagt kändes väldigt USA-baserat, medan Smartboard även hade svenska saker och bilder inlagd. En klar fördel med Mimion är att den är bärbar. Den väger nästan ingenting och kan lätt användas i olika klassrum, medan Smartboarden står där den står.
När jag får en fast projektor i taket kommer jag nog att använda Mimion mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar