onsdag 14 oktober 2009

Ett studiebesök

Jag har idag varit med på ett studiebesök på Munkebäcksgymnasiet i Göteborg och fått lite inspiration! På munkebäck jobbar de med 1 to 1-konceptet, alltså får alla elever varsin dator, som de själva ansvarar för och är administratörer för.

De flesta lärarna verkar jobba "digitalt", dvs de lägger sina lektionsplaneringar och sitt kursmaterial på PingPong (som nu heter Hjärntorget i Göteborg). Efter lektionerna skrivs ocksp lektionsblogg, så elever som missat lätt kan läsa vad de måste göra. Man försöker undvika att dela ut stenciler, allt ska finnas digitalt på PingPong. Ungeför samma upplägg som vi har här på kursen, fast eleverna är naturligtvis fysiskt närvarande på lektionerna.

Jag blev inspirerad av besöket och tror att det kan vara min uppgift att försöka implementera Ping Pong på vår skola. Vi har inte 1 to 1 hos oss och som jag ser det så passar det inte så bra hos oss heller, men vi kommer att ha tillgång till bärbara datorer, så kan man åtminstone ha lite hjälp av Ping Pong, även om inte allt kommer att ligga där.

2 kommentarer:

  1. Printar inte eleverna ut det de ska läsa ändå?
    Jag har erfarenhet av att många vill ha det på papper för att det är lättare att läsa då, samtidigt slipper man ju ge papper till de som tycker det är ok att läsa på skärmen.

    SvaraRadera
  2. Jag vet inte riktigt hur det är i verkligheten, men målet där var att man inte skulle kopiera så mycket mer och de hade lyckats dra ner, men säkert är det flera som vill ha papper kan jag tänka mig. Jag är själv en sådan som helst vill läsa på papper för det är tröttsamt för ögonen att läsa på skärmen. Fast under den här kursen har jag faktiskt blivit lite bättre på det. Ungdomarna är nog mer vana än vi.

    SvaraRadera