torsdag 26 november 2009

Mobiler i klassrummet

Det där med mobiler tycker jag är en svår fråga. Hos oss är det väl officiellt förbjudet att ha mobilen på och eleverna uppmanas att stänga av dem, när de kommer in i klassrummet. Alla lärare vet ju hur störande det kan vara med ringande mobiler och sms som skickas under lektionen...

Men samtidigt kan de ju användas som hjälpmedel i undervisningen. Man kan komma in på nätet och t ex slå upp ord i lexikon. Man kan fotografera med mobilen. Det är ju bra. Men hur gör man egentligen, så att de inte stör utan bara används som hjälpmedel? Jag har inte löst frågan än. Inte alla eleverna har dessa fina mobiler som man kan surfa på nätet med. Dessutom kostar det att vara på nätet. Blir det inte orättvist bland eleverna om vissa kan använda sina och andra inte, eller de stackarna som inte ens äger en (de finns ju också!).


På min skola fick alla lärare varsin jobbmobil för några månader sedan. En mycket enkel Nokia, som det går att ringa och sms:a med. Thats it. Ingen datatrafik, inget surfande och inte heller någon kamera. Ingen direkt en uppmaning att använda mobilerna i klassrummet...

Är det någon som har positiva erfarenheter av användning av mobiler i klassrummet? Skulle gärna höra vad Terhi säger om detta.

3 kommentarer:

  1. Jag håller med dig om att det är en svårknäckt nöt, det här med mobilers vara eller ickevara i klassrummet. Om eleverna fick använda dem tror jag det kan leda till konflikter och kanske utanförskap, allt efter vilken mobil man har. För det är ju inte så enkelt för den som ingen mobil har...
    Som läget är för närvarande ser jag mobilerna som en stor orsak till att vissa elever uppträder mycket splittrat. Det rings och sms:as flitigt under många lektioner, mycket mer än vad vi som lärare ser. Det finns elever som måste "gå på toa" väldigt ofta, för att kunna sköta allt som ramlar in på mobilen. Jag har fått några elevers förtroende att få ha deras mobiler i min egen ficka under lektionerna och gissa om jag får massage!!! Det är en ständig trafik i dessa mobiler! Inte att undra på att eleverna blir okoncentrerade.
    Vad beträffar arbetsmobiler till lärare är det något jag efterlyst länge. Jag är trött på att behöva använda min egen mobil, och följaktligen själv bekosta alla samtal och sms som kräver en mobil. På min skola har vi inte några jobbmobiler, inte ens några som går att låna vid t.ex. utflykter. Några sådana, med kamera, hade ju varit bra att ha, eftersom det uppskattas om vi tar bilder som kan användas på skolans hemsida...

    SvaraRadera
  2. Jag kanske inte ska gnälla då, jag har ju åtminstone en jobbmobil :) Det är faktiskt ganska praktiskt att sms:a med eleverna, det är de ju bra på. De sjukanmäler sig på min mobil också och jag kan skicka dagens läxa som svar.

    SvaraRadera
  3. Jag har precis avslutat mitt projektarbete om Hur elever i år F-6 vill använda mobilen i undervisningen. Det har varit jättespännande att få ta del av elevernas tankar kring detta. Elever är kloka och jag upplever att om man har en god kommunikation om vad man ska använda mobilen till så respekterar eleverna det. Det gäller att "prata ihop sig". Eleverna är inte alls ute efter att fuska, och de är mycket medvetna om att alla inte har tillgång till en mobil. De vill hitta lösningar, och framför allt vill de ha sin mobil i sin ficka, avstängd under lektion. Elever i yngre år vill ha sin mobil som en trygghet "att kunna ringa mamma om man behöver hjälp, eller om man går vilse". Under intervjuerna som jag har utfört så har eleverna lyft frågan om kostnader, och de tycker att man ska använda sig av comviq kompis för det är billigast. Frågan vad gäller de elever som inte har någon egen mobil måste lösas. Eleverna tycker att de kan samarbeta. Eleverna har jättemånga förslag på vad man kan använda mobilen till i undervisningen.
    Nu har lärarna inte kommit lika långt i sin mognad vad gäller mobilen i undervisningen som eleverna har, och det leder förstås till en konflikt.

    En annan tanke..
    Självklart måste det finnas arbetsmobile för personal, som man kan ta med på t.ex. utflykter. Man ska inte behöva använda sin privata mobil i tjänsten.

    SvaraRadera