onsdag 4 november 2009

Ping Pong

Denna vecka har försökt fördjupa mig lite i Ping Pong. Tycker nog ändå att det inte är så lätt. Jag har skapat en egen aktivitet för min grupp och lagt in några dokument, en inlämningsuppgift och ett test. Det har jag lyckats med, men jag tycker ändå att Ping Pong kan vara lite svårt att få grepp om i början. Jag själv som student på denna kurs hittade inte allt i början. Och det där med olika rättigheter i Ping Pong kan störa mig lite också. Jag som lärare kan inte göra allt själv, kan inte t ex se mina elevers lösenord, så jag kunde ge dem till dem. Systemet verkar lite hierarkiskt?

Vi håller först på att börja använda Ping Pong, eller Hjärntorget som vi nu kallar den i Göteborg, på min skola. Personalen hade mycket motstånd i början, men nu har folk börjat inse hur bra denär. Vi har en gemensam aktivitet som vi kallar för "Personalrum" där med delade dokument, diskussionsforum och anslagstavla. I och med det nya Hjärtorget kommer jag direkt in på Skolplatsen, där vi registrerar elevernas närvaro varje dag, och till mitt mejl. Allt på ett ställe. Mycket bättre än vad det har varit hittills.

Nu har jag även fått administrationsbehörighet på Ping Pong utan att ha gått någon kurs och tycker att det också är rätt så svårbegripligt. Jag har ändå datavana, så tror man att man kan lösa det mesta själv, men här tror jag man bhöver hjälp. Är det någon som vet om det finns några admin.manualer på nätet där man kan lära sig?
Jag låter kanske negativ, men jag gillar Ping Pong! ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar