fredag 6 november 2009

Fusk och plagiat

Jag har nu testat plagiat-verktyget URKUND och tycker att det är toppen! Jag skickade in en text som jag delvis skrivit själv, men med vissa hela meningar från andra texter från nätet. Visserligen missade URKUND en mening som jag kopierat, men jag tycker ändå det är bra. Jag tror att studenter tänker sig för, när de vet att texten går igenom en kontroll. Man kan inte lita på verktyget 100%, men jag tror ändå att detta minskar fusk.

Själv har jag inte behövt använda fuskkontroll så mycket, eftersom mina elever är nybörjare och jag oftast märker direkt om de fått hjälp eller fuskat. Förra året skrev de dock filmrecensioner och några fuskade, vilket jag upptäckte direkt, men kollade också genom att googla. De lärde sig nog en läxa och försökte inte med det en gång till i alla fall.

Jag tror det är jätteviktigt att vi lärare lär dem att citera och använda källor rätt. Man får ju låna andras tankar bara man använder källan. (Ibland känner jag själv att man knappt får ha egna tankar när man skriver uppsatser på universitetet, utan man alltid måste citera någon annan. ;))

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar