torsdag 24 september 2009

Nu har det gått en månad sedan eleverna började skolan igen. Än så länge har vi inga elevdatorer på skolan. :-( Nu går man en intressant kurs och får en massa idéer som man vill testa, men det får vänta. Min skola har alltid varit dåligt utrustad vad gäller IT. En datasal för hela skolan. Men nu har vi flyttat till mindre lokaler och kommer därför att få trådlöst nätverk och laptops. Då kan man vara mer spontan med datoranvändningen, när man inte behöver vänta på veckans datalektion i datasalen, något jag ser fram emot. Projektorer i klassrummen kommer vi också att få, något som tar världen mycket närmare oss på något sätt. Jättekul! Men datorerna är på G och jag hoppas snart kunna börja jobba med dem.

Min elevgrupp är lite speciell, jag undervisar nyanlända invandrare, varav en del aldrig har jobbat med en dator. Man måste verkligen börja från noll. Det är en utmaning och det känns att det tar lång tid innan datorn blir en naturlig del och ett hjälpmedel i lärandet. Men då har man ju något att se framemot, en utmaning helt enkelt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar