söndag 20 september 2009

Digital kompetens

Dags att börja blogga... Den här bloggen kommer att handla om Kursen Digital kompetens som jag läser på KTH. Idag har jag läst om Web 2.0 och lärt mig mycket och testat en massa olika verktyg på nätet. Facebook hade man ju sedan länge, men Twitter, Podcasting och RRS-flöden hade jag aldrig förut testat. Det var spännande!! Tror inte att jag är typen som skulle orka twittra, man kan ju göra ugefär detsamma på Facebook genpom olika status. Vet ej om det är något att ha med sig i undervisningen heller, får nog tänka lite mer på saken.


Bildsidan Flickr hade jag hört talas om, men har nu insett vilka resurser som finns där.

Däremot så är RRS-flöden och Podcasting säkert något man kan använda sig av i klassrummet. Jag är språklärare och ser fördelarna med att världen och därmed olika språken kommer så mycket närmare med hjälp av internet. Som lärare i främmande språk kan man knyta kontakter var som helst i världen, det är ju fantastiskt egentligen.



Om man kunde använda sig av bloggarna? Varför inte. Mina elever brukar skriva loggbok, det kunde de ju göra på nätet likaväl. De flesta har internet hemma, men man får ändå inte glömma bort att alla inte har det. Då faller ju mycket bort om skolan inte ha egen dator till alla elever (vilket vi inte har på min). Vad gör man då? Då kan jag ju inte förutsätta att eleverna kan göra något hemma...

1 kommentar:

  1. Den här kursen har verkligen mycket att ge!
    Hur många skolor egentligen har en dator per elev? Det är inte många. Datorparkerna ser väldigt olika ut i skolorna. En del skolor har 20 elever på en dator, då är det svårt att få till loggbokskrivande på nätet.Det här är en nöt att knäcka för många skolor.

    SvaraRadera