söndag 3 april 2011

Att skriva sig till läsning med iPad


På denna skola använde eleverna iPads tillsammans med ett tangentbord. Detta verkar ju vara mycket smidigt. Jag är ganska förtjust i möjligheterna med iPads, men just att skriva på skärmen är lite jobbigt om man inte är van vid det.


Personligen skulle jag inte vilja läsa en bok i en läsplatta, men jag tror det är en vanesak. Vi är så vana vid böcker, så det kan kännas svårt att läsa längre texter digitalt. Men dagens ungdomar har ju inte den vanan, de kanske tycker mer om detta sätt att läsa på? De verkar tycka att det är roligare.

Jag har hittat dessa videosnuttar på 360framsteg.se. Det är en intressant webbsida. Så här skriver de på sidan:

"För alla som jobbar i förskolan, grundskolan och gymnasiet bygger nu Skolporten upp 360 Framsteg, en samlingsplats för alla som vill vara med att utveckla skolan.

Här samlar vi filmer, artiklar, föredrag, rapporter och studier – av lärare för lärare. För vi är övertygade om att det finns massor av erfarenheter och kunskaper runt om i skolsverige som är alltför intressanta för att de inte ska ta spridas till fler."


1 kommentar:

  1. Tack för tipset om 360, inlagt bland favoriter!
    Jag trodde inte heller att jag skulle läsa en bok digitalt men nu läser jag en av kursböckerna, Teaching digital natives, i min iPad. Det är grymt bra att bara hålla fingret på ett ord och få det förklarat eller om det inte hjälper, översatt. Grymt bra, speciellt då när man läser böcker på andra språk.
    Jag markerar intessanta stycken och kan sedan bläddra mellan mina markeringar.

    Tyvärr läser jag bara i sängen på kvällarna (ingen lampa tänd, stör inte frun) så det blir inte så mycket läst varje dag, men det är inte iPadens fel!

    SvaraRadera