onsdag 9 mars 2011

Wikis i undervisningen


Jag känner mig nöjd! Jag har lyckats få fyra lärare på min skola att arbeta med wikis. Jag har t o m fått tid att vara resurs hos dessa lärare när de arbetar med wikin i sina klasser. För några veckor sedan fick jag äntligen tid att redovisa min slutuppgift om wikis som jag gjorde på förra kursen. Fler lärare tyckte om idén med "Huset" där eleverna bor i ett hus och skriver texter om en fantasiperson de låtsas vara. Detta fungerar speciellt bra med våra nyanlända invandrarelever har jag märkt. De fantiserar gärna. De flesta skriver om en framgångsrik person som har en superfin lägenhet och fina bilar osv. Visst är det roligare! Det som de också tycker är roligt är att de kan läsa varandras texter och de säger att de försöker skriva bättre för det är många som kan läsa texterna. Om du har missat Wikispaces, så kan du gärna titta på vår klasswiki här.


När man arbetar med bloggar eller wikis så får man in ganska naturligt detta med upphovsrätt också . I en öppen wiki eller blogg får man ju inte använda vilka bilder som helst, utan det måste vara bilder med t ex Creative Commons-licens.

2 kommentarer:

  1. Tack för att jag fick titta in. Jag är jättenyfiken på att jobba med wikis men tiden räcker ju inte till för att lära sig allt när man jobbar heltid som lärare också. Jag ska kolla mer noga framåt helgen. Det jag såg lockade till nya besök. Vilken fin idé med att du coachar dina kolleger. Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Härligt Miia, att du lyckats inspirera fler lärare att pröva wikisar. Hoppas du kan komma på kursträffen i maj och berätta lite om dina erfarenheter, så här långt!
    ...hälsar Margareta :)

    SvaraRadera